Tétény-Promontor

Tétény-Promontor

BUDAFOK-TÉTÉNYI KÖZÖSSÉGI KÖLTSÉGVETÉS

Háttérben a volt londoni nagykövet cége, Orbán szövegírója és a gólyatábori botrányról elhíresült HÖK elnök, avagy az ördög a részletekben rejlik

2020. június 03. - teteny.promontor

 

Perlai Zoltán önkormányzati képviselő

Demokratikus Koalíció

2020.06.03.

kozossegre_kapcsolva.png

Budafok-Tétény Önkormányzat előző képviselő-testülete – még közvetlenül a tavaly októberi önkormányzati választások előtt –, 2019. évi júniusi ülésén, hosszas vita után döntött az ún. közösségi költségvetés bevezetéséről, ezzel biztosítva helyi fejlesztésekre Budafok, Budatétény és Nagytétény lakosságának 100-100 millió Ft költségvetési forrást. A következő történet azt kívánja bemutatni, hogy a hangzatos ötletek és a lakossági mozgósítás mögött, milyen trükkökkel sikerült több tízmillió Ft közpénzt elpasszolni a „barátoknak”, „ismerősöknek”. És már most, a blog elején meg kell fogalmaznom, hogy a közös tervezéssel megvalósuló elképzelést egyébként nagyszerűnek, hasznosnak és előre mutatónak tartom, csakhogy… Csakhogy…

A hangzatos ötletek

A tavaly júniusi előterjesztés szerint (kiemelés tőlem):

"Projektjavaslatot bármely helyi lakos tehet a saját városrészére vonatkozóan az online platformon vagy nyomtatott adatlapon keresztül, az előzetesen meghatározott kategóriákban. A három hónapos javaslattételi időszak után minden, a feltételeknek megfelelő projektre szavazni lehet. A szavazás alapján a városrészenként 15 legnépszerűbb projektet az ötletadók személyesen mutatják be egy erre szervezett eseményen (a javaslatok száma csak példa jelleggel szerepel, előzetesen nem tudható). Az itt résztvevő lakosok kiválasztják és sorrendbe állítják azt a 10-10-10 végső javaslatot, melyeket az önkormányzat szakértői megvizsgálnak, és költségeket, határidőket rendelnek hozzájuk. Amennyiben a projektek összköltsége meghaladná az előzetesen meghatározott limitet, a korábban a lakosok által meghatározott sorrend alapján dől el, hogy a 10 ötletből mennyi tud megvalósulni. A projektciklus zárásaként az önkormányzat kötelezettséget vállal arra, hogy a projekteket – azok komplexitásától, illetve a közbeszerzési igénytől függően – 3-36 hónapon belül megvalósítják. A projekt kommunikációs része kiterjed a megvalósítás és a használatbavétel szakaszára is, hogy a közösség tájékozódhasson a javaslatai megvalósulásáról.

A közösségi költségvetés lakossági kommunikációs és megvalósítási projektjének szükséges elemei:

- kommunikációs stratégia és akcióterv kidolgozása

- arculattervezés

- honlapfejlesztés

- felvezető kommunikációs kampány

- népszerűsítő kommunikációs kampány

- ajánlások megtétele lakossági fórumokon

- projektlista

- fórum (a végleges projektlista kialakítása)

- polgármesteri hivatali szakértők értékelése

- lakossági szavazás a projektekre, sorrend kialakítása

- képviselő-testületi kötelezettségvállalás a megvalósításra

- a megvalósításhoz kapcsolódó kommunikációs kampány

- projektmenedzsment

Mindezek becsült költsége 70 millió Ft."

 

Az előterjesztés helyenként parázs vitájában Bodrog Zoltán (LMP) és dr. Staudt Máté (Jobbik) képviselő-társaimmal együtt – a 300 milliós közösségi költségvetés bevezetésének támogatása mellett – sikertelenül kértük a kommunikációra szánt 70 millió forintos tétel részletezését, kibontását. Mivel az ülésen nem kaptunk a kérdésekre választ, így az előterjesztés támogatásától mindhárman tartózkodtunk. A fideszes, valamint Vizi Sándor (civil) és Dankóné Hegedűs Jolán (akkor még MSZP) képviselők támogatásával az előterjesztést elfogadták.

A 300 millió forintos projekt összeg mellett így nyert elfogadást egy 70 millió forintos adminisztrációs többletköltség is.

Érdemes megvizsgálni, hogy a 70 milliós többletköltségből kik részesedhettek?

Színre lép a volt londoni nagykövet cége, Orbán szövegírója, és egy nagy port kavart botrányba bele nem bukó HÖK-vezető

A júniusban megszavazott 70 milliós keret elköltése azonnal megkezdődött, mégpedig a Polgármesteri Kabinet koordinálása mellett.

A 6 részre bontott kommunikációs feladatok elvégzésével még 2019 augusztusában végül 4 céget bízott meg az önkormányzat, mindösszesen 60 millió forint összegben. Akár örülhetnénk is, hogy 10 millió forintot spórolt a kerület vezetése, de a nyertes cégeket elnézve talán sokkal fontosabb volt az, hogy a 60 millió biztos helyre kerüljön. A megkötött szerződéseket egyetlen esetben sem előzte meg közbeszerzési eljárás, és az Önkormányzat képviselői kérésre sem adott választ arra, hogy hány cégtől kértek be árajánlatot az egyes feladatok elvégzésére. Az egyes szerződésekben (stratégia kidolgozása, arculattervezés) szereplő feladatokra megadott, igen rövidnek tűnő, 20 napos határidő alapján jogos talán a felvetés, hogy a szerződések aláírásakor már készen lehettek a tervek, avagy volt a tarsolyukban olyan „konzerv terv”, ami kis átdolgozással ugyan, de „azonnal” beadható volt.

Nézzük a szerződéseket:

A volt londoni nagykövet cége hozta a koncepciót és a stratégiát

  1. Koncepció és stratégia kidolgozása – 8.550.000 Ft + ÁFA

Szerződés dátuma: 2019.08.22.

Teljesítési határidő: 20 nap

A&J Solutions Kft. – ügyvezető: Jónás László

Jónás László, az A&J Solutions kreatívipari ügynökség stratégiai vezetője, aki egyben a Design Terminál üzletfejlesztési vezetője is.

Az állami kreatívipari központnak szánt Design Terminal még 2011-ben nyílt meg a belvárosi Erzsébet téren, majd 2016 januárjában felkerült a bürokráciacsökkentési halállistára, és megszüntették. Ekkor a kormányzati háttérintézmény közhasznú nonprofit kft.-vé alakult át, és változatlanul évi 600 millió forint állami támogatást kapott az EMMI-től. Ezt a kisebbségi tulajdonos Böszörményi-Nagy Gergely azzal indokolta a Magyar Nemzetnek, hogy “a szervezet jogi átalakítása nem eredményezett feladatcsökkenést”.

boszormenyi-nagy_gergely.jpeg

Böszörményi-Nagy Gergely

A Design Terminal Közhasznú Nonprofit Kft. többségi tulajdonosa a kezdetektől Csák János egykori MOL vezér, londoni nagykövet.

csak_janos.jpg

Csák János

2017.07.28.

https://hvg.hu/kkv/20170728_Csak_Janos_felpumpalja_tanacsado_ceget

Tőkeinjekciót kapott Csák János üzletember, volt londoni nagykövet tanácsadó cége. A Mészáros Lőrinc-féle MKB is besegített.

Új részvényesek szálltak be Csák János és Szabadhegy Péter tanácsadó cégébe, az Arete Zrt.-be. A tőkeemelés során a jegyzett tőke 5 millió forintról 72,5 millió forintra nőtt (!), de a pénzinjekció valójában nagyobb, mert az új papírok kibocsátási összértéke 295,35 millió forint volt (!). A társuló részvényesek a Creacity Kft., az A&J Solutions Kft., a Bolenitus Kft., Császár Csaba szervezetfejlesztési tanácsadó és az MKB Inkubátor Kft.

A legnagyobb beszálló az MKB-bankcsoporthoz tartozó kft., amely startup cégek támogatására szolgál. A Balog–Mészáros–Szemerey trió által fémjelzett bank cége 275 milliót fektetett be az Arete-be, s ezért elsőbbségi részvényt is kapott: két igazgatósági tagot a kft. nevezhet meg, és azt kötelező elfogadniuk a többieknek. Később Csák és Szabadhegy (akik mindketten voltak londoni nagykövetek, és most, együtt a szavazatok többségével rendelkeznek) a részvényeik egy részétől is megváltak. A cégben igazgatósági tag Böszörményi-Nagy Gergely, aki Csák mellett 30 százalékos tulajdonosa a Design Terminal Nonprofit Kft.-nek is. A Design Terminál „kultúrpolitikai és ifjúságpolitikai feladatok megvalósítására, tehetséggondozásra és kreatívipari termékek megismertetésére” idén 600 millió forinthoz jut. A vállalkozásfejlesztő cég elődje állami háttérintézményként ugyanezzel foglalkozott.

A Design Terminál a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárágával közösen, 2016 óta szervez továbbképzéseket Kárpát-medencei magyar fiatal vállalkozóknak.

Bővebben itt:

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/erositenek-a-magyar-cegek-kapcsolatat-3680894/

 

A céghálón belüli aranytojást tojó tyúk adja az arculatot

  1. Arculattervezés – 11.460.000,- Ft + ÁFA
  2. Projektmenedzsment feladatok ellátása – 10.250.000,- Ft + ÁFA

 Szerződéses feladatok:

  • arculattervezés
  • projektmenedzsment biztosítása (1 fő)
  • koordinálás
  • timing
  • minőségbiztosítás

Szerződés dátuma: 2019.08.22.

teljesítési határidő (arculattervezés): 20 nap

teljesítési határidő projektmenedzsment): 10 hónap (2019.08.22-2020.06.30.)

CreaCity Szolgáltató Kft. – ügyvezető Mosonyi Katalin Noémi

A honlappal nem rendelkező cég többségi tulajdonosa az előző szerződés mögött (is) szereplő Design Terminal vezetője Böszörményi-Nagy Gergely. A társaság 2018 óta „kormányzati stratégia kidolgozását támogató szakmai tanácsadást nyújt” Gulyás Gergely kancellária miniszter minisztériumának havi 536 000 Ft-ért.

A CreaCity Kft.-t 2016 áprilisában Mosonyi Katalin Noémi alapította, aki 2014-ben már egy Nézőpont-közeli, álcivil alapítványt is létrehozott, és 2016 nyarán rövid ideig a Design Terminal ügyvezetője is volt.

A CreaCity Szolgáltató Kft. Böszörményi igazi aranytojást tojó cége, 14,5 millió forintot kapott a Londonban rendezett, BETT nevű nemzetközi kiállítás magyar standjának grafikai és építészeti megtervezéséért, illetve a pavilon koncepciójának megalkotásáért. (A CreaCity azért aranytojást tojó cég, mert olyan elképesztően jó profitrátával dolgozik, mint nagyon kevés vállalkozás a világon. 2018-ban például 292 millió nettó árbevételből 132 millió forintos adózott eredményt tudtak kihozni, vagyis lényegében minden megkeresett forint fele tiszta nyereség volt.)

Bővebben itt:

https://blog.atlatszo.hu/2018/09/boszormenyi-nagy-gergely-cege-havi-536-ezer-forintert-ad-tanacsokat-a-miniszterelnoksegnek/

https://issuu.com/laspalmas255/docs/bng

https://444.hu/2020/02/27/ilyenekre-koltottek-el-a-digitalis-jolet-program-milliardjait

 

Egy tusványosi erdélyi arisztokrata ismerős, Orbán Viktor miniszterelnök volt szövegírója, mint budafoki PR szakértő

  1. Kommunikációs stratégia és akcióterv magalkotása – 5.310.000,- Ft + ÁFA
  2. Kommunikáció és PR tevékenység ellátása – 5.320.000,- Ft + ÁFA
  • Online PR feladatok
    • tartalomtervezés a honlapra és a közösségi felületre
    • tartalomszolgáltatás és menedzsment
    • 10 db 30 mp-es videó szkript írás
    • Social Média csatornák kialakítása
    • Social Media tartalomtervezés és -menedzsment
    • Social Media hírdetéstervezés és -vásárlás
    • Hagyományos PR ellenőrzés
  • Hagyományos PR feladatok
    • Megjelenésszervezés és sajtókapcsolatok
    • PR tanácsadás
    • Tartalomgenerálás

Szerződés dátuma: 2019.08.16.

teljesítési határidő (stratégia és akcióterv): 50 munkanap

teljesítési határidő (kommunikációs és PR tevékenység): 10 hónap (2019.08.16.-2020.06.30.)

Salt Communications Kft. - Molnár Bánffy Kata

 ugron.jpg

 Lévai Anikó, Orbán Viktor felesége (balra) és Molnár-Bánffy Kata (jobbra)

Molnár-Bánffy Kata

Leányvár község fideszes alpolgármestere. A Média a Családért Alapítvány felügyelőbizottságának elnöke. A kolozsvári székhelyű „A Közösségért Alapítvány” kurátora, alelnöke. Orbán Viktor egykori szövegírója, dolgozott több minisztériumnak, később volt a magyar téli olimpiai csapat sajtóattaséja és a Magyar Olimpiai Bizottság kommunikációs és marketingvezetője.

2018 óta havi 300 ezer forintért és költségtérítésért ad turisztikai tanácsokat a Magyar Turisztikai Ügynökségnek.

 

Bővebben itt: https://hvg.hu/itthon/20180723_Jol_fekvo_Fideszkozeli_emberekre_bizzak_a_turizmus_felfuttatasa

Olyan szerencsés vagyok, hogy jártam Zabolán, ahol Zsolna és a férje, Gergely családjuk támogatásával egy letűnt világot épít újjá. Jártam ott, és láttam, mennyi, de mennyi munka van már mögöttük és lesz még előttük. Egy élet is kevés hozzá.

zabola.jpg

A zabolai kastélyszálló

A budafoki kapcsolatot bizonyára előmelegítette, hogy 2018 nyarán Molnár közös előadást tartott a munkaerőpiac kihívásairól Tusványoson a fidesz nyáriegyetemén Szepesfalvy Anna alpolgármesterrel.

tusvanyos.jpg

Molnár-Bánffy Kata (balra) és Szepesfalvy Anna (középen) a tusványosi sátorban 2018 nyarán

 

Végül a HÖK vezető, aki nem tud megbukni

  1. Honlapfejlesztés – 5.760.000,- Ft + ÁFA
  • honlap fejlesztése
  • honlap szerkezeti átalakítása

Szerződés dátuma: 2019.10.02.

teljesítési határidő: 2 hónap

Passeum Europe Kft. – ügyvezető: Bubla Áron

bubla.jpg

Bubla Áron

Bubla Áron

Bubla Áron neve ismerősen csenghet azoknak, akik figyelemmel követték annak az ügynek a kimenetelét, amelyről az Index számolt be, még 2014-ben. Egy magát megnevezni nem kívánó lány mesélt a lapnak arról, hogyan lett szexuális erőszak áldozata egy egyetemi gólyatáborban, 2013-ban, és hogy a HÖK elnökségi tagjai hogyan próbálták meg az egyetem falain belül tartani a bűncselekményt.

Az ügy elcsendesítése után Bubla állást kapott 2015-ben, és nem is akárhol, személyi asszisztens lett a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságon.

2019-ben már annak az Appsters Kft.-nek lett az ügyvezető igazgatója, amely rögtön Bubla érkezését követően nyert 1,2 milliárd forintos megbízást médiatartalom-kezelő rendszer fejlesztésére, az Antenna Hungáriával közösen az MTVA-nál.

Hogy az MTVA által favorizált Appsters-hez végül hogyan került Bubla 2018-ban azt nem tudni, de a cégjegyzék szerint egy másik vállalkozásban is érdekelt. A szécsényi székhelyű Passeum Europe Kft. tulajdonosa és ügyvezetője 2019 márciusa óta egyszemélyben Bubla, a cég többek között számítástechnikai eszközök kiskereskedelmével, szoftverkiadással és filmgyártással is foglalkozik. A vállalkozás tavalyi árbevétele 1,9 millió forint volt, így igencsak meglepő, hogy ennek háromszorosát nyerhette el Budafok-Tétényben referencia és közbeszerzés nélkül.

Bővebben itt:

https://appsters.me/

https://blog.atlatszo.hu/2019/08/fidesz-kozeli-ugyvezetoje-lett-milliardos-kozbeszerzest-nyert-egy-ceg-az-mtva-nal/

Nehéz a politikai hátszélen kívül más magyarázatot adni arra, hogy miért egy szakmai referencia nélküli és évi alig 2 millió forint forgalmat bonyolító céget bízott meg honlapfejlesztéssel a budafok-tétényi önkormányzat közel nettó 6 millió forintért.

 

Élesre kapcsolva

A grandiózus tervek és a 60 millió Ft baráti cégeknek történő átjátszása után sokan reméltük, hogy a nyilvánosságot nélkülöző előkészítés után legalább a megvalósítás átlátható lesz.

A közösségi költségvetés kommunikációja azonban az elmúlt hónapokban folyamatosan akadozott.

Az őszi önkormányzati választás hajrájára tervezett indítás már eleve csúszott.

Az első hírek csak október második felében jelentek meg, majd hirtelen gyorsasággal naponta jelent meg a sebtében kifejlesztett applikáció a kerületi lakosok telefonjain. A kezdeményezés első, projektbenyújtási szakasza december 16-án zárult. A honlapra történő regisztráció körülményesre sikeredett, többszöri kísérlet után sem volt az oldal elérhető.

Az önkormányzati választásokat követően hosszú ideig nem lehetett pontos képet kapni arról, hogy hol is tart az első alkalommal kiírt pályázat. Az első körös eredmények végül idén, az év elején kaptak nyilvánosságot: az önkormányzattól kapott tájékoztatás szerint az első körben 360 ötlet, 2.000 regisztráció és közel 10.000 szavazat leadására került sor. Annak eldöntését, hogy egy 54.000 fős kerületben a 2.000 fős regisztráció sok vagy kevés, az olvasókra bízom. A tízezres szavazat soknak tűnhet, de ha azt nézzük, hogy egy fő több szavazatot is leadhatott a saját lakókörnyezetén belül, akkor a 360 db pályázatot tekintve ez nem tűnik túl soknak.

Az eredeti koncepció szerint az első kört követte volna egy lakossági fórum, ahol a „versenyben maradt” pályázatok bemutatására került volna sor.

A projektet vezető Szepesfalvy Anna alpolgármester így írt erről a képviselőknek, a még 2019. decemberében eljuttatott projektet bemutató tájékoztatójában:

A szavazás eredményenként kialakult a kerületrészenkénti 20 legnépszerűbb ötlet sorrendje, amelynek képviselői egy rendezvény keretében mutathatják be a budafok-tétényieknek támogatókat gyűjtve projektjük megvalósulásához.

Mindez azonban váratlanul elmaradt. Ennek okait firtatva Kerekes Gábor (Momentum) képviselő-társam 2020. márciusában fordult az alpolgármesterhez, melyre meglepő választ kapott:

A rendezvénynek nem volt sohasem célja az ötletek megvitatása, ez (a versenybe maradt) 60 projektnél nem is lehetséges. A terv az volt, hogy adjunk lehetőséget arra, hogy az ötletgazdák személyesen is kampányolhassanak az ötletükért, prezentálják azt.

A projekt beadások és az azt követő első elbírálási szakasz jóval több erőforrást vett igénybe, mint amire számítottunk, az ötletek sokszor voltak önmagukban támogathatók, ám, például általános jellegük miatt nehezen lehetett költségelni, projektesíteni őket.

Az így keletkezett csúszásra, a végül nyertes pályázatok megvalósításának érdekében azt a döntést hoztam, hogy ebben a szakaszban legalább is februárban nem tartunk rendezvényt.

Amennyiben a későbbiekben szükségesnek, vagy a projekt szempontjából hasznosnak bizonyulna egy rendezvény, az erre szánt keretösszeg felhasználható.

Megjegyzéseim:

  • A tavalyi előterjesztésben szereplő „ajánlások megtétele lakossági fórumokon” ezek szerint időközben más értelmezést nyert?
  • Nem egészen világos, hogy miként lehet személyes prezentációkat bemutatni a lakosságnak személyes találkozás nélkül?
  • Miként lehetséges az, hogy egy képviselő-testületi döntést egy alpolgármester, személyes döntéssel, felülír?

A versenyben maradt pályázatokra történő voksolás zárását az Önkormányzat végül 2020. április 15.-re módosította. A döntést Karsay Ferenc, Budafok-Tétény polgármestere az alábbiakkal indokolta:

A megváltozott körülmények között az elmúlt hetekben a kollégák nem tudtak személyes segítséget nyújtani a regisztrációban és a szavazásban elakadóknak, mindezt online formában kellett megoldani. Az elmúlt napokban is többen jelentkeztek azzal, hogy probléma merült fel a regisztrációval kapcsolatban.

Arról nincs tudomásunk, hogy az informatikai háttér kialakításáért felelős baráti cégeket emiatt bármi hátrány érte volna. Mint ahogy arról sem, hogy a projekt végigvitelét végző hivatali dolgozók kaptak volna-e bármilyen kiegészítő juttatást az eredetileg 70 milliós keretből.

Bővebben itt:

https://kozossegrekapcsolva22.hu/esemenyek/

 

Összegzés:

Tudom, talán szerencsésebb lett volna, ha még a blog elején felhívom a szíves olvasók figyelmét, hogy elég nehéz olvasmányra készüljenek fel, s – ha lehetséges – minden sort olvassanak el, mert a végére kerekedik ki majd a kép, a mit és miért, a hogyan és miképpen. Remélem, most már világos az Önök számára, hogyan válhatott bennem (is) – nem találok jobb szót – disszonánssá egy tényleg nemes kezdeményezés, ami a kerületünk lakosságát közösségi együtt gondolkodásra, amolyan ötletgyárban történő részvételre bírta rá, ami tényleg megmozgatta a fantáziánkat, egészségesen piszkálgatta a versenyszellemünket, a győzni akarásunkat.

Ha nem 60-70 millió forintba került volna ennek a projektnek az előkészítése, ha az egyébként rendelkezésre álló, eddig is használt - esetenként igen-igen döcögősen, bosszantóan nem működő - kerületi médiafelületek megújításával valósult volna meg  a projekt informatikai és PR előkészítése, s ha nem lógott volna ki a szemtelen politikai-gazdasági-szekértábori lóláb a folyamat-támogatásából, hát, akkor nagy valószínűséggel ez a blog sem született volna meg.

Így válik egy bizalommal támogatott "merjünk nagyot álmodni" ötlet a közösségi kapcsolatépítés álcája mögé bújtatott, a baráti kapcsolatok elmélyítését szolgáló haveri bulivá.

 

A részvételi költségvetés 2020. évi nyertesei:

A nyertes projektekre egy másik írásban fogok részletesen kitérni, de egy dologra előre szeretném felhívni a figyelmet: az egyik nyertes budafoki projekt a Duna Fok Szabadidőparkban létesülő kertmozi színpaddal. Ennek a tervnek a befogadásával nincs probléma, de a helyszín kijelölése igen talányos, hiszen a képviselő-testület májusi döntése értelmében az önkormányzat ide egy jégsátrat kíván emelni.

Budafok:

Budafoki Kutyamentő Csipet Csapat - 231 szavazat – 1 millió Ft

Mézesfehér u. ltp. közösségi tereinek felújítása – 209 szavazat – 59 millió Ft

Duna Fok Szabadidőparkban kertmozi építése színpaddal - 153 szavazat - 12 millió Ft

https://www.youtube.com/watch?v=7YkTzflygmY

 

Budatétény:

Rózsakerti Sportcentrum futókörrel és kondiparkkal - 130 szavazat – 100 millió Ft

https://www.facebook.com/promontortelevizio/videos/183417582715332

 

Nagytétény:

Tétény-rét családi park kialakítása a Sváb emlékmű mellett

https://www.youtube.com/watch?v=B45JJUVs0cc

 

Perlai Zoltán

Budafok-Háros és Budafok-Felsőváros

önkormányzati képviselője

Demokratikus Koalíció

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tetenypromontor.blog.hu/api/trackback/id/tr6615737830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

to:rppapa 2020.06.04. 10:54:38

Nem tudom, miért gondolta bárki, hogy attól, hogy közösségi szavazással(??) döntik el, hogy mire fordítsanak egy meghatározott összeget a kerület költségvetéséből, attól a projektek megvalósítása nem pontosan ugyanabban a mederben fog folyni, mint az összes többié a NER-ben.
Az persze önmagában is tragikomikus, hogy miközben egy-egy egész kerületrész kap 100 milliót - összesen 300 milliót -, addig csak ennek az ötletnek a kommunikációjára a teljes keret majd 25%-ának megfelelő összeget akarnak elkölteni. Kész szerencse, hogy a barátok olyan szerények, hogy megelégedtek 20%-kal!
süti beállítások módosítása